Den som har varit intresserad av fotboll till den grad att han eller hon regelbundet suttit i publiken på fotbollsmatcher under de senaste årtiondena har säkert noterat att det är fler och fler affärsmän på matcherna.
Det är inte affärsmän som går på fotboll som privatpersoner som vi talar om utan affärsmän som går på fotboll i egenskap av just affärsman. Det är företag som mer och mer kommit att se fotbollsmatcher och miljön runt fotbollsmatcher som en mycket bra miljö för att göra affärer och samtidigt njuta av den spänning och underhållning som fotbollen ger.
En liknande utveckling har märkts i samband med hockeymatcher. Också där har arenorna gått mot att vara mycket angenäma platser för företagare att göra affärer.
Vad attraherar företagare till hockey- och fotbollsmatcher?
Det finns ett antal saker som lockar företag till att gå på hockey- och fotbollsmatcher. Den första, och kanske största, anledningen är att matcherna och arenorna är mycket bra miljöer för företag att umgås med sina kunder.
I flera avseenden har arenamiljöerna gått från att bara vara platser där privatpersoner tittar på sport och kanske äter en varmkorv med öl till att vara fullservicemiljöer där man kan äta på flotta restauranger, boka vip-rum, hålla konferenser, spela på sport genom till exempel betting på William Hill och mycket mer. Det är helt enkelt mycket bra miljöer för att på ett trevligt sätt knyta närmare band till sina kunder.
Hockey ligger steget för fotbollen
När det gäller arenor anpassade efter företagens behov så ligger hockeyn steget före fotbollen. Detta beror på flera anledningar. Den främsta kanske är klimatet. Eftersom hockey spelas på vintern så har de flesta hockeyarenor sedan länge varit inomhusarenor. Detta har gjort att de är mindre och lättare att anpassa till kringaktiviteter, det är helt enkelt lättare att följa en match från en VIP-box om denna ligger närmare rinken.
Vidare så är det högre tryck på affärslivet under vintrarna medan fotbollen kolliderar med semestertider.
Hur tjänar fotboll och hockey pengar på företagarnas på matcherna?
Det finns en mängd olika sätt som både fotbollen och hockeyn tjänat pengar på det ökade intresset från företag att vara närvarande på matcherna. Det första är att samma företag som vill gå på matcherna tillsammans med sina kunder ofta köper en plats på arenan. Det finns en mängd olika abonnemang som klubbarna erbjuder till företag som ofta vill gå på match. Dessa abonnemang ger tillträde till olika VIP-områden, olika antal personer som får följa med utan att betala för biljetterna för just den matchen.
Givetvis så ger också ett dyrare abonnemang också tillgång till större företags representanter i de gemensamma utrymmena vilket är än bättre för affärerna. Intäkterna från dessa abonnemang är mycket goda för klubbarna som äger arenorna. Att det är mer fart i restauranger och barer är ännu en fördel. Det finns flera arenor som har så bra service att företag flockas där även då det inte är match.
Framtida utveckling – Kommer företagarnas närvaro öka eller minska
När det gäller framtiden för nätverkande för företag på matcher så finns det ingen anledning till att tro att detta kommer att avta. Sveriges ekonomi ha gått mycket bra de senaste årtiondena så det finns pengar att spendera på trevliga former av umgänge.